top of page

Hvordan kan et CRM-system brukes som et verktøy i salg?

Et CRM-system er utrolig viktig for en selger, og systemet kan skape flere fordeler i forkant av et salg. Ved å bruke et CRM-system kan du øke antall salg og gi selgerne mer kontroll over prospekter og potensielle salg. Et CRM-system fungerer som en god assistent for en selger dersom det blir brukt riktig.


Hvilke fordeler kan et CRM-system gi en selger?

Alt samlet på ett sted

Med et CRM-system kan en selger lagre all kundeinteraksjon, kontaktinformasjon, planlagte møter og salgsmuligheter på ett sted.


Identifisere nye kunder Et CRM-system kan hjelpe selgerne med å identifisere potensielle kunder ved å analysere data. Dette kan for eksempel være besøk på nettsiden, hvem som har åpnet e-poster fra e-postkampanjer, eller om noen har lastet ned tilgjengelige ressurser fra hjemmesiden. Dette er med på å skape nye potensielle kunder for bedriften, og selgerne skaffer seg effektivt nye prospekter.


Prioritere kunder En CRM-løsning kan hjelpe selgerne med å prioritere kunder ut i fra informasjon lagret i systemet. Dette kan for eksempel være kjøpshistorikk eller interesser. Ved å prioritere de riktige kundene til rett tid, kan selgerne bruke tiden sin mest mulig effektivt.


Prioritere tid Ikke bare kan et CRM-system hjelpe selgerne med å prioritere kunder, det kan også hjelpe dem med å prioritere tiden sin. Et CRM hjelper selgerne med å planlegge og prioritere daglige, ukentlige og månedlige oppgaver. CRM-systemet forteller deg når kundene skal følges opp, og hjelper dermed selgerne med å kontakte kundene til rett tid.


Automatisere prosessen Som i andre avdelinger i en bedrift, kan også selgerne automatisere prosessene sine. Kutt ned på tidkrevende og repeterende oppgaver. Et CRM-system lagrer blant annet produktinformasjon og priser slik at det blir mer effektivt å sende ut et digitalt tilbud. Få påminnelser om oppfølging og møter, og generer enkelt rapporter.


Analyser data og vit hva kunden ønsker Med verdifull kundedata lagret i et CRM-system, får selgerne god oversikt over hva kundene ønsker. Her kan man for eksempel se på trender innenfor en viss bransje eller størrelse på bedrift. Når selgerne har informasjon fra flere ulike bransjer kan de lettere forstå ønskene og behovene til bedrifter innenfor de aktuelle bransjene. Selgerne kan i noen tilfeller også forutse problemer, basert på historikken de finner i CRM-systemet. Med denne informasjonen i bakhånd kan de oppnå høyere kundetilfredshet og gjennomføre salg raskere.


Det finnes flere måter en selger kan benytte salgsfunksjonene i et CRM-system på, og dette er bare noen få fordeler et slikt system gir selgerne. Et CRM-system kan, som nevnt, hjelpe en selger på flere områder, med alt fra å prioritere tid til å automatisere tidkrevende oppgaver.


Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page